Terug
Klerebende

Klerebende

Teddy Kamper, Birgit Rijsmus Marleen van der Knaap, Amber Witte en Héléne Daelmans

Exposities Beeldende Kunst

Vijf jonge kunstenaressen en de schoonheid van afgedankt textiel in de galerie van Cpunt.

De textielindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Ze is niet alleen verantwoordelijk voor bijna 10% van de mondiale CO2-uitstoot, maar is ook berucht vanwege de enorme hoeveelheid hulpbronnen (waaronder chemicaliën, water en aardolie) die zij verspilt. Van de 100 miljard kledingstukken die elk jaar worden geproduceerd, belandt 92 miljoen m2 ton op de stortplaats. Dit betekent dat elke seconde een vuilniswagen vol kleding wordt weggegooid. 

Teddy Kamper stelde deze tentoonstelling in de galerie van Cpunt samen met werken van verschillende jonge kunstenaressen. Ze redden materiaal van stortplaatsen, gaan op zoek naar nieuwe mogelijkheden en bekijken het designproces met een kritische blik. Door die werkwijze geven ze ons een nieuwe blik op oud, afgedankt textiel. 

Dompel je onder in textiel en laat je inspireren met ontwerpen van Teddy Kamper, Birgit Rijsmus - Studiorijsmus, Marleen van der Knaap, Amber Witte – Freeprisoner en Héléne Daelmans – Atelierstuk 

 

Teddy Kamper

In 2023 verloor de ijskap op Groenland 532 miljard ton aan ijs. Hoewel het exacte getal niet wijdverspreid bekend zal zijn, mag dit toch geen verrassend nieuws zijn. Dat de aarde opwarmt en het klimaat verandert is iets wat bijna iedereen weet. Ik vind het vreselijk dat we ons hiervan allemaal bewust zijn, en dat de meesten van ons er ook van overtuigd zijn dat dit een groot probleem is, maar dat er zo weinig gebeurt. Dit project is mijn wanhopige schreeuw om het klimaatprobleem verder onder de aandacht te brengen.

De stukken zijn gebaseerd op de schoonheid van onze planeet, specifiek op gletsjers en ijskappen in het Noordpoolgebied en op Groenland. Schoonheid die door ons eigen toedoen op het punt staat voor altijd te verdwijnen.

De ijskappen en hun schoonheid worden verbeeld door lagen gerecyclede stof, een prachtige grondstof – oude overalls uit een fabriek die ten onder is gegaan aan globalistische schaalvergroting. De patronen en vormen zijn afkomstig van kaarten van de Groenlandse ijskap, waar met hoogtelijnen de dikte van het ijs en het smelten van de ijskap inzichtelijk wordt gemaakt. De concentrische cirkels laten zien dat de omvang van de ijskap elk jaar afneemt.


@teddykamper
t.eddy@live.nl

Teddy Kamper

Birgit Rijsmus (Studio Rijsmus)

BLUE² is een collectie van objecten gemaakt van het materiaal van oude PVC opzetzwembaden. Specifieker, het zwembad dat ik in de schuur in de achtertuin had liggen. Met deze collectie wil ik licht schijnen op hoe belangrijk het is dat het imago van afval verandert, en het gezien moet worden als een duurzame bron die innovatie en mogelijkheden biedt. Waar plastics niet meer als een materiaal van hoge waarde wordt gezien, wil ik bewijzen dat het meer dan waardig is voor zijn eigen ambacht. Als een ambachtsman ben ik te werk gegaan, waar kennis over de eigenschappen van het materiaal en de uren aan handwerk de belangrijkste factoren waren. De technieken die speciaal voor dit materiaal ontwikkeld zijn transformeren afval in een object met een eigen nieuwe waarde. Ik geloof er sterk in dat het koesteren van dit soort materialen om ons heen de enige manier is waarop we af kunnen komen van al het materiaal dat is geproduceerd om maar eventjes gebruikt te worden.


@studiorijsmus
birgitrijsmus@gmail.com
www.dwarsverband.com/birgitrijmus/

Birgit Rijsmus (Studio Rijsmus)

Marleen van der Knaap

Toen Marleen van der Knaap in een brillenwinkel werkte, merkte ze dat de hoogwaardige textiel reclameposters van het merk bij elke seizoenswisseling naar de shredder gingen. Vanwege het portretrecht kunnen deze posters niet worden hergebruikt, tenzij de afbeeldingen onherkenbaar worden verwerkt. Met een lasersnijder en een handweefgetouw begon Marleen haar eigen nieuwe morphing-methode te verkennen. Door verouderde advertenties in stroken te snijden en ze tot iets totaal anders te weven, kon ze de originele kleuren en textiel textuur behouden. Het gebruik van een tweekleurige ketting voegt nog een extra dimensie toe aan de vernieuwde arrangementen. Reconstructed Visages’ laat zien hoe kortstondig marketingmateriaal kan worden geupcycled tot duurzame interieurproducten, zoals paneelgordijnen of kamerschermen.


@marleen.vd.k
marleenvanderknaap@gmail.com

Marleen van der Knaap

Amber Witte (Free Prisoner)

Dit onderzoek richt zich op het maken van een artistiek statement over de verspilling van pre-consumer textielafval in de mode-industrie en het positieve alternatief van zero-waste patroon ontwerp. Jaarlijks wordt 60 miljard m2 (15%) textiel weggegooid van de 400 miljard m2 die jaarlijks worden geproduceerd, omdat textielafval wordt behandeld als een managementprobleem, niet als een ontwerpprobleem. Daarom moet de productie van textielafval worden geëlimineerd, waarbij alle andere benaderingen, inclusief recycling, ondergeschikt zijn.

Dit werk symboliseert de “landfills” die te vinden zijn, zoals in de woestijn van Chili, om ruimte op te eisen en de gevolgen van conventioneel patroongebruik te laten zien. De doeken, die ook kunnen worden gedragen als jurk, tonen 3 verschillende patronen van een broek, jas en jurk, omringd door achtergebleven textiel.

De bijbehorende performance toont de afbraak van de “landfill” om te laten zien dat met zero-waste innovaties pre-consumer textielafval kan worden voorkomen.


@freeprisoner.zerowastefashion
Freeprisoner.aw@gmail.com
www.freeprisoner.com

Amber Witte (Free Prisoner)

Héléne Daelmans (Atelier Stuk)

Heb jij ook een spijkerbroek met dat kleine zakje rechtsboven? Dat zakje is gemaakt voor de cowboys om hun zakhorloge te beschermen tegen zandstralen van de wind. Dit soort functionele details in kleding lijken bijna verdwenen. De kledingproductie gaat steeds sneller en moet steeds goedkoper, maar gedegen innovatie en functionaliteit gaat verloren. In onze tijd is functie van materiaal en beweging een bijkomstigheid, terwijl dat van oorsprong de definitie is van kleding.

Mijn ‘’MISSIE TEGEN- BEWEGING’’ is een serie verantwoorde functionele ontwerpen die dienen als ondersteuning van alledaagse bewegingen en van de mens, die strijden tegen ongelijkheid in een kleurrijk jasje. Hiermee hoop ik het leven een stukje efficiënter en dragelijker te maken. Ik probeer bewustwording te creëren om te strijden tegen de snelle, onpersoonlijke en troebele modewereld. Door emotionele waarde aan kleding toe te voegen hoop ik verandering te brengen in de omgang. Iedere outfit heeft een missie. Samen vormen ze de missie tegenbeweging.

‘’MISSIE NK- WILDPLASSEN’’ om de ongelijkheid aan te pakken die mensen met een vulva ervaren.
Wat short eraan? Plassen en gaan!  


@atelierstuk
atelierstuk@gmail.com 

Héléne Daelmans (Atelier Stuk)

Nieuws en aankomende events van Cpunt in je mail?

Ontvang nieuwsbrief

Volg Cpunt op social media