zaterdag 4 april 2020 - 05:08

Copy-Paste. Dat Heb je van mij!

Niek Hendrix, Carel Blotkamp, Harm van Ee, Jelle Kampen, Piet Zwaanswijk, Rogier Polman

11 okt tm 11 nov 2017

Copy-Paste. Dat Heb je van mij!

Niek Hendrix, Carel Blotkamp, Harm van Ee, Jelle Kampen, Piet Zwaanswijk, Rogier Polman

Niek Hendrix
Het is Niek Hendrix zijn stellige overtuiging dat een beeld pas te begrijpen is door het opnieuw te maken. Daardoor wordt de structuur, de machinerie van het beeld zichtbaar. Hoe werkt de illusie van het beeld? Tijdens het toe-eigenen van door anderen gemaakte beelden ontdoet hij deze van hun mediumgebruik en kleur. De originele beelden van bijvoorbeeld René Magritte en Melchior D’Hondecoeter zijn enkel nog maar aanwezig als een schim. Het filteren van deze beelden naar schilderijen in zwart, wit en grijstonen maakt daarnaast dat de beelden allemaal gelijkgeschakeld worden. Ieder werk heeft eenzelfde mate van relevantie ten opzichte van elkaar.
Hendrix stelt vragen zoals waar het werk van de ene kunstenaar begint en de ander eindigt, hoe krijgt de kunstenaar grip op historische beelden, hoe verhouden beelden zich tot de werkelijkheid? Dit laatste doet hij bijvoorbeeld door een trompe l’oeil te maken waarbij de afbeelding van een afstand bedrieglijk echt lijkt, maar van dichtbij duidelijk laat zien hoe het gemaakt is. De potloodlijnen en de onderschildering zijn overduidelijk aanwezig. (infoMF)
Niek Hendrix (1985) woont/werkt in Maastricht
opleiding: AKV St Joost; Jan van Eyck Academie www.NiekHendrix.com

Carel Blotkamp
Carel Blotkamp is kunstenaar en emeritus hoogleraar moderne en hedendaagse kunst aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Begin jaren 1970 organiseerde hij, samen met Frans Haks, in de Utrechtse Kring tentoonstellingen over de meest recente stromingen in de beeldende kunst (onder meer Ger van Elk, Blinky Palermo, Stanley Brouwn en Keith Milow). Blotkamp heeft vele publicaties op zijn naam staan, onder meer over De Stijl en het magisch realisme, en monografieën over onder andere Piet Mondriaan, Pyke Koch, Carel Visser en Daan van Golden. Hij was medeoprichter en redacteur van de kunsttijdschriften Simiolus en Jong Holland en schreef recensies voor Vrij Nederland, NRC Handelsbladen De Volkskrant. Sinds 1967 is Blotkamp werkzaam als kunstenaar. Vaak vormen teksten het uitgangspunt voor zijn beeldend werk, maar ook de geschiedenis van de moderne kunst is al jaren een thema. Recent werk van Blotkamp verwijst naar Henri Matisse, Kazimir Malevitch, Barnett Newman en Rothko. In 2007 wijdde museum De Pont in Tilburg een tentoonstelling aan zijn werk.  Blotkamp gebruikt geen verf, maar pailletten waardoor het werk je tegemoet schittert; Blotkamp: “Mijn werk is voor alle gezindten/ Het past boven elke bank en het kleurt bij alle gordijnen”.

Harm van Ee
Harm van Ee maakt eclectische collages met o.a. vintage tijdschriften-oude affiches en verpakkingspapier. In zijn dynamische composities maakt hij verbindingen met heden en verleden met terugkomende thema’s als typografische elementen -jazz muziek-architectuur en antropologie. Harm van Ee ziet het maken van collages maken niet veel anders dan het componeren van een geluidstrack. Oude fragmenten worden gesampeld en met een beat tot een nieuw nummer gesmeed. De collage als een Hip-Hop nummer. Het grafisch universum wordt met regelmaat digitaal vertoond op Instagram. Onder de naam De Beamery vertoont Harm zijn fotoverzameling en digitale collages op groot formaat. Tevens maakte hij voor de Amsterdamse jazz-brass band Gallowstreet in 2016 het artwork voor hun debuutalbum Battleplan.

Jelle Kampen
Het werk van Jelle Kampen gaat over de betekenis van vorm en over de mogelijkheden en omstandigheden waardoor die betekenis kan veranderen. Hij vervlecht symbolen, logo’s of D.N.A.-structuren waardoor nieuwe beelden ontstaan met een nieuwe, vaak onvermoede duiding. Tekens zijn geladen met betekenis. De zichtbare vorm verwijst naar dingen buiten het beeld., naar dingen die onzichtbaar zijn en dat is precies wat Kampen fascineert. De betekenis van de vorm ligt niet vast. Kampen ontdoet de eigentijdse iconen van hun oogmerk. Ze worden teruggebracht tot wat ze werkelijk zijn: vormen. Zijn werk geeft vaak het idee van herkenning bij de toeschouwer en zet deze tegelijkertijd op het verkeerde been door symbolen heel letterlijk te gebruiken en ze vervolgens in een andere context te plaatsen. Een D.N.A.-structuur wordt een haas, een schoenmerk wordt een kampvuur en het Texaco-logo verandert in een handomdraai in een kruisafname. Jelle Kampen over zijn werk: ” Dingen lijken eenduidig maar zijn het niet. Complexiteit is een belangrijk aspect van onze tijd; alles heeft meerdere betekenissen. In mijn werk speelt deze gelaagdheid een belangrijke rol. Ik probeer verschillende lagen in een beeld te laten zien; of door lagen over elkaar te schilderen of door uitgesneden vormen over elkaar heen te leggen om zo een samenhangend beeld te laten ontstaan.”

Piet Zwaanswijk
|Piet Zwaanswijk (1947), kunstenaar in de breedste zin van het woord. Niet alleen bekend van zijn portretten, schilderijen en grote houtskooltekeningen, maar ook van assemblages en performances. Of anders wel van zijn toegepast werk voor theater, tentoonstellingen en manifestaties. Beroemd in Haarlem, bekend in Nederland. Geridderd voor zijn stimulerende rol binnen het culturele leven in Haarlem. Piet Zwaanswijk won 3x de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst

Rogier Polman
Rogier Polman is vormgever en ontwerpt boeken, affiches, brochures, gebouw-beletteringen, tijdschriften, kranten en huisstijlen. Vervolgens voert hij in eigen beheer grote educatieve kunstprojecten uit, is hij bestuurslid van een aantal stichtingen, ( Stichting Polyvista en Stichting Hollands licht) en geeft hij les. Verder is hij de vaste vormgever van Kunstlijn Haarlem en Kunstenaarsvereniging De Vishal. Hij maakt naast grafische vormgeving ook vrij werk en hij schrijft verhalen. In zijn vrije werk maakt hij archieven. Deze getekende archieven zijn geordend in dozen en in kasten. Voor tentoonstellingen worden van deze tekeningen prints gemaakt. (piëzografieën). Enkele thema’s uit zijn archieven zijn: slagvelden, schepen, vuurtorens, sterrenstelsels, auto’s, vrolijke negers, laboratoria, machines, territoria, wapens, land-kaarten, zeepieren, (stoom)treinen, vliegmachines. (dubbeldekkers, ballonnen en zeppelins), bunkers, fabrieken, havens, medusa’s, koningspoedels, ijsbloemen en onweer, storm- en regenbuien.

Carel Blotkamp Rothko, No. 14, 2014
Carel Blotkamp Matisse, Mimosa, 2014
Carel Blotkamp Manet Rozen en Seringen 2013
Niek Hendrix Calligram
Niek Hendrix Sisyphus
Jelle Kampen Mondrian Dress VII
Rogier Polman